Het probleem met links is dat ze alleen linkse boeken lezen en het probleem met rechts is dat ze helemaal niet lezen.
In Tanzania, Jamaica of Peru komen mensen niet bij van het lachen als ze horen dat wij afval sorteren in groene, blauwe en witte zakken. Hoezo milieubewustzijn? Aboriginals in Australië fronsen de wenkbrauwen bij het idee dat wij schilderijen hangen in kaders aan een muur, of nóg gekker in musea. Wij westerlingen lusten geen hondenvlees, wel rundsvlees. Andere mensenmerken eten dan weer geen varkensvlees. Vroeger was een sterke lichaamsgeur heel gewoon, nu mag zelfs een viswinkel niet meer naar vis ruiken. Vijftig jaar geleden was openlijk seksisme dagelijkse kost, net als okselhaar en een grote bos schaamhaar. Spanjaarden folteren stieren luid roepend “Olé! Olé!” en Fransen verstikken dan weer ganzen voor hemelse foie gras. Wij stoppen levende kreeften in kokend water en beklagen ons over Marokkanen die schapen slachten. Mormonen hebben vijf vrouwen maar alcohol is des duivels. Voor aanvang van de Olympische Spelen in Peking kregen Chinezen de strikte richtlijn niet meer te rochelen en te spuwen op straat. Foei, zóóó vies, vinden wij. “Mensen zijn zo trots om naar de gym te gaan, maar zo beschaamd over de therapeut”, tweette Alain de Botton onlangs. Ideeën en idee-fixen, taboes, stigma’s, inzichten, tijdsgeest, gekopieerd gedrag.
Lees deze passage uit de “Gids voor de Goede Huisvrouw” van 1955, nauwelijks twee generaties geleden, een populaire leidraad voor echtgenotes hier in Vlaanderen: “Zorg elke avond voor een goede maaltijd als hij thuiskomt; doe een lintje in je haren zodat je er goed uitziet; bereid de kinderen voor op zijn komst, zorg ervoor dat ze er netjes uitzien en dat ze zich gedeisd houden; klaag niet als hij laat thuiskomt of gaat stappen zonder jou, maar probeer begrip op te brengen voor de druk waarmee hij te maken krijgt; luister naar hem, en laat hèm eerst praten want zijn gespreksonderwerpen zijn veel belangrijker dan je jouwe; spreek met een zachte, aangename en zalvende stem en stel geen vervelende vragen”. Inzichten en concepten van nauwelijks 50 jaar geleden werken nu op de lachspieren. Maar toch, kinder-T-shirts vandaag krijgen bedrukt “Smart Like Daddy” voor jongetjes en “Pretty Like Mommy” voor meisjes. Toeval?